söndag 22 februari 2009

Staten utbildar svart arbetskraft.

Det finns jävligt många naturbruksgymnasium, kan jag konstatera efter en snabb titt på google. På x antal av dessa skolor läser x antal elever (läs: lättutnyttjat kvinnfolk) hästinriktining. Det kanske examineras 700 såna per år? Eller nåt, jag har inte den blekaste aning. Hursomhelst, det spelar ingen roll. 

Ta dig sedan en titt på arbetsförmedlingens platsannonssida. Ibland brukar det finnas hästjobb där, mestadels ridskolor. Totalt finns det kanske 20-25 jobb på den sidan över ett år, eller nåt, tilll dessa 700 personer. 

Vart tar de andra vägen? Ptja, om man säger såhär, inom hästvärlden är det undantag med lagliga jobb. 

Hur kan det komma sig att detta överhuvudtaget får förekomma? En lön på 3000 i månaden + kost och logi och "uppstallningsmöjligheter" för egen häst, är hur vanligt som helst. Inte en krona av detta redovisas. En normal arbetsdag kan ligga uppemot 10 timmar, kanske 12 om arbetet går för långsamt. Detta accepteras, av nästan alla. Om majoriteten hästskötare varit män, hade det varit såhär då med? Kanske, hästmänniskor är trots allt snåla, men knappast lika illa. Jag vet inte varför, men jag har fördomen att en del män kan förhandla bättre än hästtjejer... Mina fördomar är förmodligen befogade i flera fall. 

I övrigt kan jag tipsa alla som anser sig ha ett stressigt jobb att prova arbeta några dagar i något större stall. Slavlön, givetvis. Sedan kommer du undra vad du tänkte på när du sa att ditt vanliga jobb var stressigt. Tänk såhär: Fodra 40 hästar, täcka 40 hästar, släpp ut 40 hästar, mocka 40 boxar, sopa den aslånga stallgången, blanda foder, har du tur hinner du äta lunch, ta in 40 hästar, täck av 40 hästar, fodra 40 hästar, hoppas verkligen att ingen skadat sig om du ska hinna från jobbet i tid, och säkert har jag glömt något annat väsentligt. Och idag behövde ingen motioneras heller. 

(fast okej, med 40 hästar har du kanske sällskap, så halvera till 20 hästar, det är inte så farligt).

Hursomhelst, den egentliga kontentan av det här extremt utsvävande texten är att jag undrar varför det utbildas så sjukt många som garanterat hamnar i svartjobbsträsket? Borde inte några reformer sitta på sin plats, det är ju alliansen bra på. Och observera att det inte ingår någon direkt upplysning om svartjobb, åtminstone inte så mycket som borde behövas. Det handlar mest om att man ska vara "professionell" dvs arbeta skiten ur sig för att skydda sin arbetsgivare, direkt analyserat av mig. 

Nu ska jag dricka mer kaffe och äta mer choklad. ADJÖSS.





Inga kommentarer: