torsdag 5 februari 2009

Därför är Djurens rätt en oseriös organisation

Eftersom jag fått äran att bli kommenterad av författaren till den fantastiskt missvisande texten om trav publicerat av Djurens rätt, så måste jag ju bara fortsätta i samma stil. 

Jag läste några inlägg om trav på DRs blogg, och jag undrar om de personer som driver denna smutskastningskampanj över huvud taget har någon hästkunskap över huvud taget? 

Hästarna som ser ut att ha en "vild blick" är tydligen plågade? Klart att hästarna är snäppet hetare på trav än hemma i skogen, jag trodde detta gäller alla sorters tävlingar? Travhästar är avlade för trav = vinnarskalle, de är inte dumma, de vet vad som gäller. Hopp, dressyr, trav, fälttävlan, u name it. Bara att se på Jizos blick när han är på trav, han tycker om det! Även sista gången han startade, 12 år gammal med över 2 miljoner på kontot... Har hans tränare piskat honom till glädje måntro? 

Hästar som är svettiga = slutkörda? Hm, nu måste jag nu ha missuppfattat något. Vi tar alltid pulsen på hästarna på trav, de brukar kanske ligga på 80-90 i puls direkt efter loppet, om ens det? Beroende på häst givetvis. Efter 10-20 minuter brukar de vara tillbaka på normalpuls, vilket är typ 40..  Det varierar ju också, men något sånt. Är det en slutkörd häst? 

Det är vetenskapligt bevisat att unghästar som tränas i lagom dos i tidig ålder håller bättre. Ren logik, leder, senor mm stärks för att klara av påfrestningen trav innebär. Hästar som körs in senare håller inte lika bra. Dock är jag emot tvååringslopp jag med, hästar som pressas till låga tider vid den åldern tävlar i regel inte några år senare. 

Var jag tränare och hade ett stall fullt med travare som skulle pensioneras och jag inte hade möjlighet att ha kvar dem, skulle jag nog slakta... Såtillvida jag inte hade en massa bra ägare som stod på lut, men i allmänhet är det okunniga människor som vill ha en BILLIG häst som köper dem... Det finns många idioter som håller på med hästar som borde ägna sig åt frimärkssamling istället... Hos dessa personer hamnar billiga hästar, ofta travare... Min förra häst Åke gick på bete från maj till hösten, sedan slaktades han på grannens gård och köttet blev tillvarataget... Det anser jag är idealiskt, lika idealiskt som att äta vilt. Köttproduktion däremot, är vidrigt både ur etiska och miljöperspektiv. (Nej, jag är inte speciellt blödig av mig).

Sen undrar jag fortfarande vad som är så plågsamt med olika sorters utrustning som man använder vid lopp... Stängda huvudlag? Ptja samma sak finns inom skolkörning men då heter det "skygglappar" och jag vet inte varför dressyrkörningshästar skulle lida mindre av att gå omkring med skygglappar och stångbett (läs: inte alls, korrekt anspänt). Varför skulle travarna lida mer av det? Inom alla hästsporter finns tvivelaktig utrustning som jag aldrig skulle sätta på en häst, men varför är allting mer plågsamt inom travet?

Jag har fortfarande inte läst en enda text av DR angående trav som faktiskt stämmer, därför är det tvivelaktigt att allt som skrivs av dem annars är helt sanningsenligt. En organisation som ljuger, skarvar och manipulerar, måhända i ren okunskap, är oseriös.

__

Dessutom, vem startar en häst som man vet är sjuk? Det är ju om något att förlora pengar, har man en bra häst vill man ju att den ska hålla så länge som möjligt, om vi nu ska köra på pengagirighetsargumentet. En sjuk häst presterar inte i längden, det är allmänt vedertaget och borde ligga på en femårings nivå. Dessutom skulle jag fräckt våga påstå att man inom travet har bättre och mer koll på huruvida hästarna är sjuka eller inte. De skickliga tränarna märker detta INNAN hästen blir allvarligt skadad, och som sagt finns det folk som borde satsa på frimärkssamling istället... Personligen skulle jag inte ha något emot att travet blev bredade, gick några sekunder långsammare istället för att som idag, göra att enbart eliten har råd att fortsätta med trav... 


Inga kommentarer: