onsdag 25 februari 2009

Mina fördomar om travet bekräftade

Hästar som springer in pengar = förstaklassig vård
Hästar som blivit sönderkörda eller av annan anledning inte heller startar och inte springer in pengar = tvivelaktig vård, tex slarv med hovar.

Eftersom att min muntliga åsikt ignoreras känns det totalt befogat att behandla ämnet i min blogg.

För den som vill lära sig mer om hovens mekanik finns flera intressanta undersökningar. Bland annat denna från SLU. Där står bland annat "En för lång tå leder till bakåtbruten tåaxel och sliter hårt på extremiteternas distal-palmara senor och ligament även på strålben och leder". Med andra ord inte så hälsosamt. Men vad gör det när hästen bara går i hagen.

Vad händer med en häst som genom dålig hovkvalitet med eftersatt hovvård har trasiga och spruckna hovar? Lite grundinfo; Hoven är konstruerad på så sätt att den ska bära upp benen hela hovytan. När hästen sätter hoven i marken, vidgar den sig en aning. Om hästen inte är korrekt verkad, kan alltså inte detta efterlevas, vilket i logisk ordning bör leda till onödigt slitage på leder mm. Men vad gör det, när hästen bara går i hagen.

I övrigt, en vanlig missuppfattning (ofta bland barfotafantaster) är att en skodd hov inte kan vidga sig vid nerslag. Det är felaktigt, det finns flera olika studier som bekräftar att en KORREKT skodd hov vidgas.

Även hovvinkeln är viktig. Felaktig hovvinkel leder till onödigt slitage på leder mm. 
Exempel på olika hovvinklarl, den mittersta är korrekt. Bilderna är tagna härifrån

Väldigt grundläggande, intressant och enkelt, lärde jag mig på första lektionen på tappskokompetens-kursen. Tack för mig.

Inga kommentarer: