söndag 30 november 2008

varför pisk när det finns grisfösare?

Nu vet jag hur jag ska få travhästar att vinna lopp åt mig, jag använder elstötar! Då blir det minsann sprutt på dem!

Nej, men allvarligt talat har jag över huvud svårt att tro att hästarna börjar vinna lopp för att man använder elstötar på träning på hemmaplan. Verkar ologiskt och naivt. De fattar ju att det inte finns någon el under loppen. Får mig att tänka på en gammal stackars ridskoleponny, som alltid stannade och vägrade gå under dressyrtävlingar (där spö är förbjudet under programvisningen), eftersom han visste att han inte "behövde" gå. Sedan började han säkert gå när ridskolelärarna piskade fram honom, men det är väl en annan femma...

Annars kan jag ju alltid nämna en anekdot från min gamla gymnasieskola, när vi skulle ha en uppvisning i skolkörning, varav en av ponnyerna var otroligt lat. Körläraren sa då att man skulle rappa till hästen riktigt ordentligt så att han vaknade.. Pisken ven hemtrevligt genom luften, tyvärr var hästen så sönderpiskad redan att han inte brydde sig, oavsett slagstyrka... Däremot påminde körläraren att "se till att inte göra sådär under uppvisningen bara, det ser ju inte så bra ut...". 

Visst är det intressant att jag har hur många som helst exempel på hästmisshandel, och alla kommer från ridsporten/ridskolor/gr.naturbruksgymn.

Nåväl, grisfösaren löser alltså alla problem. Man vet ju att anonyma källor, har alltid rätt...




Inga kommentarer: