lördag 15 november 2008

Maud Olofsson SAID IT!

Ett vettigt utspel av Maud Olofsson, för första gången! 

Maud Olofsson menar att alla bensin och dieseldrivna bilar skall bytas ut mot fordon som drivs på el eller andra, mindre miljöfarliga, alternativ, innan 2025. Dessutom ska tågen gå snabbare (och jag antar oftare till vissa orter?). 

Äntligen en redig kvinna som vågar stampa foten i marken och säga “stopp!”. Äntligen någon i svensk politik som vågar säga något smått kontroversiellt, något som faktiskt innebär en förändring! Det händer ju inte direkt varje dag. 

Givetvis börjar folk direkt gnälla. Det gör de alltid när de inser att handling kräver aktion. Jag tvivlar starkt på att vi kommer kunna sluta fördärva den här planeten, eftersom att ingen vill ändra på sig. Folk vill fortsätta konsumera, ha det bekvämt och skita i allt. 

Tillbaka till ämnet. Som sagt, förslaget är ett bra steg på vägen, men det kommer ju givetvis inte att fungera. För det första, även om skatten skulle bli extremt låg på miljöbilarnas priser, så skulle ändå inte alla ha råd att köpa dem. Om vi säger att en eldriven bil i vanliga fall kostar 200 000, efter avdragen skatt kostar 100 000, så är det ändå en väldigt stor summa, som inte vem som helst har råd att lägga ut. Det är inte rimligt att anta att ungdomar, låginkomsttagare och andra ska leva på havregrynsgröt och vatten resten av sina liv för att ha råd att köpa bil. Alltså kommer det bli en klassfråga, som kommer segrera samhället ännu mer. Det kommer ju inte gå att som nu, köpa en bil för 7000 kr, eftersom att begagnatmarknaden kommer vara extremt liten över ganska många år framöver.

Sedan gällande tågen. De ska gå snabbare, jaha, men sedan då? Vad är det för vits att tågen går snabbt, om de inte går alls i halva norrland, är ju en annan fråga. Om jag vill åka tåg någonstans (eftersom jag inte lär ha råd med en eldriven bil), så måste jag ju alltså först ta mig till en tågstation. Det är ungefär en timma till Luleå, eller 45 minuter till Älvsbyn. Sedan kan jag välja på att åka till Umeå. Eller kanske Boden. Oj, vad spännande. Dessutom tar det en timme längre att åka tåg till umeå, än med buss. Plus den extra timmen för resan till tågstationen då. Alltså tar det 5 timmar att åka 30 mil med tåg. 

Som sagt, det var ju ett bra förslag, men eftersom sverige är fanatiska anhängare av ordet “lagom”, så kommer det inte hända, om nu ingen börjar sälja elbilar för 10 000 kr/styck. Jag frågar mig även vad som ska göras av alla nuvarande fossildrivna bilar som kommer ställas av? Kanske dags att tänka på det faktum att det som produceras, aldrig försvinner från jordens yta… 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Komplett total klimatinkompetens! Det är ju bara att räkna på vad detta förslag ger i minskade växhusgaser; Mindre än 2-3 % av vad statliga Vattenfalls kolkraftverk släpper ut. Men det är väl ingen som kan räkna när det gäller klimatarbetet...
Suck!
Om Maud istället stoppar statliga Vattenfalls beslutade nyinvestering två kolkraftverk skulle det betyda mer för klimatet än att föbjuda ALL biltrafik i landet! Hon sitter i styrelsen!
Trovärdig klimatpolitik? Suck!
Men politik är det...

Laxs sa...

Meningen med inlägget var att visa uppskattning för att någon politiker över huvud taget vågar säga något som faktiskt skulle orsaka någon slags förändring angående miljön, vilket sällan händer. Tror inte det är speciellt många som vågar säga att bensindrivna bilar ska vara förbjudna innan 2025, speciellt när det ska byggas nya motorvägar överallt...

Såklart det inte gör någon skillnad, men det gör inte heller kolkraftverken om bara ett eller två skulle stängas ner... Men det är ju alltid trevligt att tolka texter som fan tolkar bibeln, så tack för din kommentar.