tisdag 14 april 2009

Weed - bredvid oreganon i svenska hem

Såhär på nattkvisten hittar man ibland vettiga artiklar, till och med i expressen. "Trebarnspappan Niklas odlar knark i sin garderob". 

Vidare fortsätter artikeln i lättsam andra med att beskriva hur Sverige numera är en nation som är självförsörjande på majja. Det är det som storstadsborna kallar "närproducerat".

Efter att jag skrattat ihjäl mig åt den här underbara artikeln så måste jag såklart påpeka att den extremt onyanserade bilden av cannabis fortsätter. Legaliseringsförespråkarna pratar gärna om "en joint om dagen", är som ett glas rödvin då och då.

Moralisterna säger att cannabis är dödsknark, som vanligt har de inga argument förutom "farligt-farligt-man-kan-bli-beroende-och-få-psykoser. De flesta av dem har väl inte ens provat eftersom att SO-läraren och SSU säger att knark är bajs, som om alla slags droger vore synonyma. Vem jämför morfin och aldedon? Hursomhelst, allt här i världen är farligt, och psykoser kan uppkomma ur vad som helst, och det behöver inte ens ha med droger att göra. Hursomhelst, svensk propaganda gör sig inte bra på min blogg, den besudlas. *tvättar rent*

Det enda jag egentligen stör mig på är folk som röker varje dag och sen säger att cannabis inte är beroendeframkallande. Det är enbart pundigt och tragiskt, för allting är beroendeframkallande. Droger ska, om de nu ska användas, med måtta, och inte dagligen, för det låter isf bara pundigt i andras ögon. För brukar man någonting varje dag en längre tid - då blir man beroende. Helt logiskt.

Så jag väntar fortfarande på en debatt där cannabisbrukarna förklarar att cannabis bör användas med måtta. Inte likna rökandet av en joint med en "svensk fyllefest", i synnerhet när man har småbarn? 

För då kommer debatten ingenstans. Som vanligt. 

2 kommentarer:

Skymt sa...

Hm.

Det är ju skillnad på beroende och beroende dessutom.

Ett fysiskt beroende kan inte cannabis framkalla, då cannabinoider är kroppsegna ämnen. THC är ett av de minst giftiga ämnen som finns.

Däremot så kan det lätt bli en vana att röka, och det kan vara nog så svårt att bryta.

Oavsett beroendegrad så kommer cannabis aldrig någonsin att generera abstinens på samma nivå som ett avbruten konsumption av alkohol eller andra tyngre droger.

Själv tycker jag man får trevligare effekt, om man inte röker varje dag.

Therese Hammarsten sa...

Idiotisk kommentar, hur svårt ska det vara att förstå att ett psykiskt beroende kan vara lika svårt att bryta? Och ja, det finns folk som fått allvarliga negativa konsekvenser av cannabis.