onsdag 8 april 2009

En blodig stek är en blodig stek... mumma!

*varning för extremt generaliserande*

Det finns två typer av köttätare (alltså människor). Den ena är jägare, och äter mestadels sitt kött från ett djur som levt hela sitt liv i frihet, för att sedan dödas relativt snabbt utan att fatta vad som hänt. 

Den andra är vanlig random köttätare, som inte bryr sig så mycket. Köper på sin höjd lokalproducerat om det är någon reklamkampanj, resten av årets 364 dagar äter man kött som transporterats hit, transporterats dit för att sedan bli indrivna i slakten under stress för att bli bultade i skallen. De hinner nog fatta. 

(Random köttätare är även de som köper danskt griskött som blivit grisfösade hela sitt liv när de väl får röra på sig; för att sedan påstå att alla travmänniskor gillar grisfösare, ursäkta ot)

Anyway, jag stör mig extremt på alla extremveganer/vegetarianer som gnäller på köttätare som om de vore några slags missfoster. Alla vill/kan inte äta vegetariskt/veganskt, så varför ska de tvingas? 

I mitt idealsamhälle så är allt lokalproducerat och totalekologiskt och djuren slaktas på gården och köttet tas tillvara. Det hände med min förra häst och för mig får det gärna hända med nästa häst också. Och ja, jag köper alltid lokalproducerat hästkött till mina råttor, även om jag inte själv äter det. Om alla bara skulle köpa lokalproducerat skulle onödiga transporter minska, och på sikt skulle det bli billigare än det andra djurplågeriköttet som ligger i frysdisken. 

Och ja, allt det här gör mig jävligt självgod, vilket kanske genomsyrar hela bloggen. 


3 kommentarer:

arlington sa...

Våra råttor är jäkligt bortskämda! ;) Fast du låter som en ilsken köttätare, haha. Min söta lilla vegetarian!

Laxs sa...

haha ptjaaa jag åt ju en gravad lax-skiva eller två till jul förra året ;).. mmmmh me so yummy in my tummy

arlington sa...

kannibal! ;p