måndag 13 april 2009

Ett djurplågeriägg för mycket

Sitter och läser lite om olika vitaminer och proteiner och sånt som man egentligen ska ha koll på när man är vegetarian, det är faktiskt så intressant att jag tror jag skulle vilja börja äta enbart veganskt ett tag för att skärpa till min ftm otroligt slarviga kost. 

Eller ja, nu har jag väl skärpt till mig lite, men några månader i vinter åt jag inte ens en frukt. Fy skäms! När jag blev veg från början var jag jättenoga med att variera maten och äta grönsaker och sånt, men på gamla dar har jag blivit lite förslappad... 

+ att jag åt stekt djurplågeriägg idag till rotsakspytten vilket får mig att känna kväljningar av dåligt samvete. Jag vågar inte ens kolla om det är burhöns eller "lösgående", enda anledningen att det inköptes var att det var 18pack för 20 spänn och det är knapert just nu... 

Men men, en död höna är en glad höna, och jag har lärt mig att fettet i olivolja omvandlas till transfett vid ex stekning och annan hög värme. 

Jag skulle verkligen vilja ha ett gäng värphönor som kan värpa ägg åt mig medan de går och sprätter i jorden hela dagarna och har ett mysigt litet hönshus på nätterna där de kan sitta om det är kallt. Vill minnas att mina grannar när jag var liten hade hönor som gick fritt hela dagarna, de var riktigt tama och trevliga. 

2 kommentarer:

arlington sa...

15 kr kostade äggen! betyder detta att muffinsen jag skall baka, endast är mina? *plira hoppfullt på*

Laxs sa...

jaa jag börjar må illa av socker ftm :P.

jag vill hellre äta nötter

HEHEHEH

THAT'S A LOT OF NUTS HAHAHA