tisdag 30 september 2008

Riskkapitalisterna goes COMMUNISM

staten USA tänker inte ge något bidrag700 miljarder dollar till Wall street, och genast börjar alla protestera hejvilt. Jag måste erkänna att jag fnittrade lite förtjust när jag läste det. 

Nu heter det att "ekonomin kommer krascha" osv, in i det oändliga. Pengarna skulle tas från USAs vanliga befolkning, deras surt betalade skattepengar som mest verkar gå till krig i allmänhet, och ges till Wall street. Well, är det inte Wall street själva som försatt sig i situationen? 

Jag fattar inte varför alla kapitalister och liberaler och allt vad de kallar sig klagar. De älskar ju den fria marknaden, så varför ska de låta en stat betala pengar för att rädda den? Borde de inte inse att det här är det deras älskade kapitalism står för, ekonomisk katastrof, förr eller senare?
Eller så inser de det, fast tänker att "det drabbar inte dem". När de påpekar att "det drabbar alla, även vanligt folk", blir man lite konfunderad. När brukar de någonsin bry sig annars om det vanliga arbetande patrasket? Nä, just det. 

Nu ska jag luta mig bakåt i stolen, ta min sista kopp kaffe, och underhållas av paniken. 



Inga kommentarer: