söndag 28 september 2008

Klimatförändringarna en indikator för vårt dåliga samvete

Läste i en debattartikel att misstankar om klimatförändringar publicerats i media ända sedan 1922. I övrigt fanns det inte mycket intressant att läsa i den, debattören i fråga raljerar enbart upp exempel på exempel på mediernas sensationshysteri, som om det vore någon slags nyhet. Tro mig, även sensationshysteri förekom 1922. 

Hursomhelst, kontentan av artikeln är att klimatförändringarna inte är så allvarliga som medierna får dem att framstå. Klimatförändringarna är en lögn, en konspiration ihopkokad av SvD, aftonbladet och kanske DN, och alla andra har hakat på. 

Om nu inte klimatförändringarna är någon slags verklighet, varför fortsätter då media och andra att propagera? Alla vet ju att ingen vinst kommer ur klimatförändringarna, de bara förstör och kostar pengar. (Ni får ursäkta att jag skriver om klimatet som om det vore några slags personer, jag skyller på att jag inte hunnit dricka kaffe än). 

Jag omformulerar mig: Vem vinner på att hjärntvätta massorna till den grad att de måste omstruktuera sitt leverne, förminska konsumtionen av menlösa varor, etc. 

Jaha, nu förstår jag! Det är kommunisternas fel! Snacka om uppenbarelse.

 Det förklarar varför borgarna inte har något emot nya motorvägar och fri marknad, det är ju i allmänhet konservativa och neoliberala och allt vad de kallar sig, som påstår att miljön mår såå bra. 

Jag måste trots allt sälla mig till kommunistskaran, betvivlar på att någon blir förvånad. Hursomhelst, klimatförändringar eller inte. Miljön är på väg käpprätt åt helvete. För mig får folk förneka det in i all oändlighet, förr eller senare kommer jag få säga "vad var det jag sa". Gifter som pumpas ut i naturen, insekter och djur som utrotas på grund av att "deras" miljö förändras. Östersjöns havsbotten är död, fiskarna på väg att utrotas totalt. 

Kan räkna upp otaliga exempel på varför människan förstört miljön, och då är klimatförändringarna ändå petitess. Klimatet har blivit varmare i perioder, det är sant, och kanske är det då nu så också, men klimatfrågan är inte den enda aspekten av miljöförstöring, och det verkar helt gå förbi dessa människor. 





Inga kommentarer: