måndag 29 september 2008

Nu får det väl fan vara nog med pjosket

Nyss läste jag en artikel i DN, som handlar om att kyrkan inte längre ska få viga människor, utan det ska staten göra. För kyrkan diskriminerar de stackars bögarna, och det kan vi ju inte tillåta i det öppna, ofördomsfulla fina helylle-Sverige. Kyrkan ska inte längre ha rätt att viga folk, pga att det är en myndighetsutövning, och myndigheter får tydligen inte diskriminera. Samtidigt ska folk ha rätt att gifta sig för det är tydligen en så fin tradition och skänker ekonomisk trygghet och välstånd och ja, allt denna juridik.

Jag trodde på fullaste allvar inte att det var seriöst när jag läste rubriken. Staten viga människor?Det är ju skrattretande. 

Giftermål är en förlegad tradition helt och hållet knuten till Svenska kyrkan(jaja, i det här fallet). Det går ut på att kvinnan ska bedyra sin oskuld och osjälvständighet medan hennes kära far överlämnar henne till hennes nya förmyndare, hennes så kallade make. Givetvis behöver inte maken vara speciellt oskyldig. Visst, det kanske inte är så nu, men man gör det pga traditionen. Oj, vilken fin tradition, är det enda jag har att säga, med mycket sarkastisk röst.

Jag tycker homosexuella och andra ska ge fan i att gnälla över att de blir diskriminerade av Svenska kyrkan och andra samfund, för de är knappast de enda som blivit förtryckta av kyrkan genom åren. Varför vill man då ha något med den att göra? Bojkotta istället, om man nu är en så duktig och perfekt människorättskämpe. Det är som att säga till en blodtörstig diktator att "du får gärna bestämma, men helst inte döda någon", eller något sådant.

Om man är medveten om Svenska kyrkans och giftermålets bakgrund, och fortfarande vill gifta sig pga av den "fina traditionen", ja, då tycker jag personligen inte att man har något som helst att gnälla över. Då väljer man själv att bli diskriminerad.

De juridiska aspekterna, visst finns det folk som tycker de är förmånliga, men det tänker jag inte ta upp.

Inga kommentarer: