måndag 22 september 2008

Allt är u-ländernas fel

Idag offentliggjordes borgarnas budget. Det sägs att det som står i den inte är något nytt, men själv blev jag tämligen förvånad och satte kaffet i halsen när jag läste. Bland annat skulle de satsa på vård och omsorg, flera miljoner minsann. Intressant att se om det gäller all vård, eller om bara privatklinikerna kommer få ekonomiskt bistånd. Det är ju svårt för företagarna i dessa tider, det vet vi ju. Bäst att skära ner mer på den offentliga sektorn, den är ju ändå dysfunktionell. Undrar varför bara...

Nåväl, det var inte det jag egentligen tänkte skriva om. Däremot, tänkte jag skriva om borgarna, budgeten och miljön. Vidare i budgeten läste jag att man skulle lägga 3 miljarder på förnyelsebar energi. Om sisådär tolv år ska 49% av all energi vara förnyelsebar. 4 miljarder går till klimatarbete i de fattiga länderna, vilka länder vi pratar om vet jag inte. Det finns ju ganska många sådana länder, och de blir ju inte färre med dagens kraschade ekonomi.

Vi vet ju att borgarna alltid gillat det här med välgörenhet. I synnerhet när de fattiga slickar sig runt munnen, deras ögon lyser och de faller på knä i leran för att visa sin tacksamhet till de rika. De känner sig liksom överlägsna. Förmodligen mänskligt. Jag förstår varför de inte vill betala för de fattigas varor, de fattiga är ju trots allt fattiga och  då behöver de inte så mycket pengar. Logiskt, måste jag säga.  

Vidare kan man läsa att 6 miljarder ska läggas på vägarbete. Väg och räls i södra sverige, och så ska de bygga så man kommer fortare fram på motorvägen mellan göteborg och stockholm. Jag får det verkligen inte att gå ihop med miljöarbetet. Ju fortare man kör, desto mer drivmedel (=bensin) går det. Alltså lär de där 3 miljarderna som går till svenskt klimat förtäras ganska snabbt. 

Nåväl, det blir ju förståeligt varför de lägger mer pengar på klimatarbete i fattiga länder, som för övrigt knappast är i närheten av så mycket miljöförstöring som de rika, omhuldade västländerna är. Ni vet, samma principer gäller överallt. De som har det sämre ställt får sopa under mattan det som borgarna skräpar ner. 


Inga kommentarer: