söndag 26 oktober 2008

Tänk rätt, tänk varför!

Nyss raderade jag hela blogginlägget jag skrivit, det blev nämligen helt förvirrat.

Provar ett nytt: 

Människan har massor av fördomar. Människan föredrar ofta det gamla kända välbekanta, när det gäller större världsomstörtande frågor. Ett exempel kan vara: "vi röstar på socialdemokraterna för våra föräldrar gjorde det". Människan är totalt manipulerad till att lyda. I synnerhet svensken.

Vi har levt med våra smått hjärntvättande skolböcker, hollywoodfilmer och propagerande dagstidningar, hela våra stackars futtiga liv. I skolböckerna, så får man lära sig hur marknadsekonomin fungerar. Att Lenin samarbetade med Stalin och var en ond farbror. Att homosexualitet finns under samma rubrik som pedofili. Man får lära sig hur man knullar med en av motsatt kön, och att löda ledningar. Observera att jag bara är inne på högstadiet nu. 
När vår gamla SO-lärare gaggade om att "kommunismen har ingen moorot att arbeta för" så undrade jag varför och tyckte han yrade i nattmössan (vilket han iofs alltid gjorde, och nu är han död, så kan det gå). Vettefan, men kanske var jag kommunist redan då. Det har dock inte med saken att göra. 

Jag skriver om alla de som inte frågar sig "varför?". Då är man en fulländad svensk. Varför är marknadsekonomi det bästa alternativet? Varför spelar det någon roll vad man klär sig i? Varför är inte det här socialt accepterat? Sådant har jag gått omkring och frågat mig själv hela mitt liv, och jag undrar som varför inte andra gör det. När man väl kommit in i det hela är det enkelt, och man får lite mer koll på sina val här i livet, vilket man har ett ansvar för. 

Jag hade en av världens förmodligen bästa samhällslärare i gymnasiet. För hon ville att man skulle tänka just "varför". Det var jävligt nice, för jag fick mvg utan att anstränga mig. 

Jag borde förmodligen bli samhällslärare, men kommer inte bli det för jag hatar människor och främst barn, och jag inser att jag låter så förbannat självgod i det här blogginlägget. Jag bjuder på det. 

Kontentan av detta självgoda, smått förvirrade inlägg:

SNÄLLA; TÄNK EFTER, TÄNK RÄTT, TÄNK VARFÖR! 

Då kommer ni se världen i en ny dager.

1 kommentar:

Unknown sa...

"Våga vägra vara får" //Citerar mig själv