fredag 17 oktober 2008

Dags att utrota vargen?

Egentligen har jag fått nog av hela jaktdebatten som mest består av pajkastning på bästa dagisnivå, men när jag var i stallet idag så hörde jag på radion (kanske p1 eller nåt) att en ny varghane etablerat sig i sverige (invandrad från norge), vilket betyder en ny genuppsättning för de inavlade vargar vi faktiskt har i Sverige. Med tanke på den obefintliga genetiska mångfalden, så föds en del av vargarna med missbildningar, och kullarna blir små (eller om kullarna inte överlevde, minns ej exakt vad som sades). Vet inte vad vargpopulationen är på, 200? Som sagt, det där var en vild gissning.

Vargen lämnar förmodligen ingen oberörd, och alla gillar att uttala sig, speciellt de som inte vet vad de pratar om, eller bara låter käften gå för egen vinning, alternativt stackars emotionella satar, som ofta är veganer.

Varghatarna hatar vargen. Den ska jagas, och skjutas ihjäl som utav bara fan för att behålla respekten för människorna, för alla vet ju att vargar är människoätande bestar som har som hobby att snaska på jägarnas jakthundar. 

Vargälskarna älskar vargen. Den ska få föröka sig fritt, för då löser sig alla problem. Vargen är ett gullegulligt gosedjur som man gärna vill sitta i skogen och spana efter med kikare. 

Ingen av de grupper jag nämnt ovan har någon som helst förankring i verkligheten. Visst, vargar dödar hundar, vargar dödar får, osv. Björnar dödar, hundar dödar, katter dödar. Ett fullt naturligt beteende. Vill man inte ha sin hund dödad, ja då kanske man ska låta bli att skicka iväg den långt ifrån en. Ordentliga stängsel till skydd för fåren. Naturen är inte någon slags lekpark, som vissa vill tro, där allt är så snuttegulligt. Ja, det finns vilda djur där, och nej, det finns inga djurskötare. Förmodligen är den största risken ute i skogen att snubbla och slå ihjäl sig/drunkna. I varje fall för min del, då jag glömmer bort att se vart jag går ibland. Finns det överhuvud taget någon som blivit dödad av en varg de senaste.. låt oss säga 50 åren? Jag har då inte hört talas om någon. Jag kan ha fel, rätta mig gärna.

Nåväl, tillbaka till rubriken. Det jag ville säga var att det är inte hållbart att behålla en vargstam som är helt inavlad. Det leder bara till lidande för djuren, på grund av människan. Därför har vi ett ansvar att se till att de inte lider. Antingen måste nytt blod föras in, dvs en ökning av vargstammen, eller så måste den skjutas av. Det låter ganska svart på vitt, men jag förstår inte annars hur man ska kunna lösa problemet? En död varg lider inte...


edit:
Ingen har blivit dödad av varg i sverige på över hundra år.. Och sen går folk omkring och är rädda. Ja herregud, vad säger man! 

Inga kommentarer: