torsdag 16 oktober 2008

Därförär snickarhustrun mindre värd

I en artikel på "kvinnosajten" på aftonbladet kan man läsa att det är värre när en polis slår sin hustru, än när en snickare slår sin hustru. 

Intressant, tycker jag, ur ett genusperspektiv. 

"– Det är värre när en polis slår sin fru än när en snickare gör det. För frun gör det lika ont. Men polisen är normgivande och påverkar andra att det är okej att slå sin fru. Myndigheten sviker både kvinnorna och poliserna genom att inte agera, säger Katrin Wennstam" 

Visserligen har hon säkert rätt, och jag förstår vad hon menar, om man går tillbaka till normer från 1800-talet. I hennes kommentar förnekar hon kvinnan som egen person, utan kvinnan blir ett subjekt, en hustru till mannen, och inte en jämställd varelse. 

Haha, och de kallar det kvinnosajt. Ja fysatan, det är tur att jag är lättroad. 

(ps, nej jag är inte feminist, jag hatar feminister, men det behöver inte betyda att jag är för förtryck för det. )


2 kommentarer:

Unknown sa...

Du missar poängen en aning tycker jag. Det handlar inte om hustrumisshandel per se. Det handlar om att det är värre när en polis bryter lagen eller den gängse moralen än när någon annan gör det.. sen om det är hustrumisshandel eller misshandel eller smuggling eller att skräpa ner är ovesäntligt..

Laxs sa...

jo jag vet att det var så det menades, var med det jag menade "normer från 1800talet". jag tycker fortfarande att det är ett förkastligt sätt att uttala sig just på det sättet eftersom att det förringar offret i fråga.

Sen är det givetvis tragiskt att poliser bryter mot lagen, men poliser är också människor och med tanke på hur de beter sig ibland blir man inte speciellt förvånad. Det finns psykopater inom alla yrkeskategorier, inte bara bankcheferna!