onsdag 14 januari 2009

Varför är tobaken full med kemikalier?

Varning, ett meningslöst, osammanhängande blogginlägg fullt med moralpredikan och generaliserande. (varning á la USA) 

Det börjar ju vara några år sedan det uppdagades att cigaretter är farliga för hälsan, ja, säkert flera decennier sedan. I skolan får man lära sig att cigaretter innehåller tjära och 1000 andra kemikalier, sedan satte sig coola gänget i rökrutan. Vad det nu har med det här att göra.

Iaf, det jag inte fattar är varför man inte byter ut ingredienserna mot något annat... och minskar ner dem med något tusental. Folk har ju rökt tobak i tusentals år, varför ska den vara fullproppad med tjära och "sånt"? Det är nästan så jag skulle vilja odla min egen tobak i garderoben (alltså laglig tobak) för att slippa mig så jävla dum som köper cigaretter. Orka stödja internationell brottslighet liksom (ja, företagsledarna är ju inte speciellt väna mot de som avslöjat deras mörka hemligheter).

Och sen gnäller folk när de blir sjuka? Det är INTE synd om rökare, det är 100% självvalt och börjar man röka till den milda grad att man blir beroende pga grupptryck är man lite... patetisk.

Nu när jag tänker efter, vill jag minnas att jag såg ett program på svt för några år sedan som handlade om att VD:ar i högt uppsatta företag ofta liknar psykopater till beteendet. Det var rätt så intressant, och skrämmande, att det är dessa människor som äger de flesta av jordens tillgångar.

Som exempel så var en av liknelserna att personen inte känner någon empati för sina anställda etc, utan det är förklaringen till varför vissa företagare kan suga ut sina anställda med låga löner och ge dem sparken för att det inte passar sig med folk som protesterar. Givetvis gäller det inte alla, men erkänn att på vissa kan det stämma in bra. 

Iofs var det sosseteve, man kanske inte ska ta det på för allt stort allvart men jag vill minnas att jag blev mycket förtjust. 





Inga kommentarer: