måndag 26 januari 2009

Skämt?

På fullaste allvar, jag kan inte avgöra om artikeln är satirisk eller seriös.

Hursomhelst, artikeln menar att Bush i längden kommer erkännas som presidenten som satte bollen i rullning för en "friare och mer stabil värld". 

Frihet för vem? Jag tvivlar starkt på att folket i Irak känner sig befriade. Inte heller alla människor förtrycka av talibarena, känner sig speciellt fria. Palestinierna är snart alla döda, så deras åsikt behöver vi inte be om. Jag tvivlar dessutom starkt på att alla flyktingar och invandrare till västvärlden, känner sig fria pga av den främlingsfientliga andan, skapad av en misslyckad integration. Rädslan för terrorismen gör att det knappt längre går att flyga, trots de antal få attentat som skett i samband med flygplatser och flygplan, i jämförelse med hur många avgångar som går per dag. 

Välkända citat från honom är "Antingen är ni med oss, eller emot oss", är detta ett ordval som främjar frihet? 

I artikeln står att läsa: "I det fall Irak om tio år är en demokratisk, västvänlig regional makt kommer kritiken mot Bush att tvingas genomgå en stor omprövning." 

Hur fungerande är egentligen västvärldens "demokratier"? Och vad säger att västvärlden om 10 år inte är än mer korrupt? 

Ska jag vara ärlig, så blir jag mörkrädd.


Inga kommentarer: