söndag 11 januari 2009

Jävla diktatorer... (natural horsemanship)

Är det någon form av "hästhanteringsträning" jag avskyr, så är det NH, natural horsemanship, åtminstone när det missbrukas, vilket inte direkt är ovanligt. Allting handlar om att de ska vara hästens ledare, hästen får inte gå framför en och inte på sidan, ja, den ska helst inte göra något på eget bevåg, eftersom att då "försöker" den ta ledarskapet. Man ska backa hästen, flytta hästen, ja allting så att man "blir ledare". 

Blir hästen förbannad för att den blir omkringflyttad hela tiden, ja då är hästen dum och elak.
Det värsta jag vet är när små snorungar säger "jag tränar NH med min häst", och tror att de blir ledare för att de flyttar omkring hästen hit och dit, "för så gör ju ledarhästarna". 
Till råga på allt har detta blivit en jävla modefluga som var och varannan människa håller på med, i tron att det är det "riktiga" sättet att hantera hästar på. 

Samtidigt säger de "ledarskap inte något man får, utan något man förtjänar". Jag anar en viss dubbelmoral. Allvarligt, skulle du vilja lyda någon som tvingar dig att backa, flytta och gå in i oändlighet? 

JAG BLIR SÅ IRRITERAD!! 

(edit: jag vet att det finns undantag, men i det stora hela  - USCH!

Kan ju förtälja en liten rolig anekdot om när min före detta häst Åke följde efter mig i hagen, stannade när jag stannade och gick bakom mig hela tiden, jag hade aldrig gjort någon NH"träning" utan han var en aktiv TRAVHÄST till och med! Och alla vet ju att jag plågar travhästar.. Sug på den ni.. 
etips: klapa din hest istället, det blir den glad av



Inga kommentarer: