måndag 19 januari 2009

Konsten att äta ägg utan hyckleri

Det är inte lätt att vara vegetarian, eftersom att man betraktas som en hycklare. Jag anser att alla människor på något sätt är hycklare, och därför bekommer det mig inte men whatever. 

Jag måste erkänna att jag älskar ägg. Stekta, eller kanske kokta på en macka. MUMS, är det enda jag har att säga. Samtidigt är det ju konstigt om jag äter ägg av hönor som sitter inspärrade i små burar utan tillstymmelse till naturligt beteende, samtidigt som jag inte äter kött, jag menar, varför är en höna mindre värd än en ko?

Enligt livsmedelsverket innehåller ekologiskt producerade ägg högre halter av dioxin än vad "vanliga" ägg gör. Dioxin är tydligen inte hälsosamt för människan, men vad är det nu för tiden? Enligt undersökningar skapas dioxinet troligen pga frigående hönor som får äta maskar och sånt (vilket inte inspärrade hönor har tillgång till).

Därför dövar jag mitt samvete med att äta ekologiska ägg, annars får jag smått ångestkänslor. Jag tycker om hönor, mina grannar hade sådana om somrarna när jag var liten, ofta lösa. Fina djur, en del blev riktigt tama. Mer om ekoägg kan man läsa här och här

Iallafall så undrar jag nu, att är det inte värt att få i sig lite gifter om man vet att hönorna har det bra? Jag personligen mår hellre dåligt fysiskt än vet med mig att jag stödjer djurplågeri, och det tycker jag andra också borde göra. Dessutom är dioxinhalterna tvivelsamt så höga att människan får några men av det, såtillvida man nu inte överkonsumerar. Man får säkert cancer, men vad får man inte det av nu förtiden. Tänk på aveln istället, är det enda jag säger. 



Inga kommentarer: