söndag 18 januari 2009

När makten blir viktigare än moralen

I aftonblaskan kan man läsa om de omdiskuterade utvisningarna av två "misstänkta terrorister" från egypten, i 2001. USA hotade med att sätta handelsblockad mot EU utifall inte Sverige gått med på detta, vilket säger mer om USA än om "terrorismen"... Iallafall så kände tydligen Anna Lindh och Göran Persson "stor press" över detta och "tvingades att gå med på detta", annars hade de varit tvugna att avgå...

Om man lämnar ut människor utpekade av världens största "egentliga" terroriststat, till tortyr, av rädsla för att mista sitt jobb i maktens korridorer, bryter man egentligen inte då mot de principer man egentligen bör ha som politiker? 

Det är iofs lätt att sitta och säga sådant vid sin dator när man inte har något arbete att riskera, men jag hoppas verkligen att jag aldrig någonsin skulle fatta något beslut som jag egentligen inte höll med om enbart för att det riskerade minskade inkomster och inte var pk nog mm... Ingens liv är värt mer än någon annans egentligen, oavsett etnicitet. 

Jag blir fortfarande äcklad av tanken på hur det hölls tyst minut på min högstadieskola i samband med 11 september 2001... Där gjorde man verkligen skillnad på etnicitet och etnicitet. Det var helt uppenbart att 2000 amerikaner var värda mer än 20 000 afghanistanier... Fy fan vad jag blir äcklad, det vänder sig fortfarande i magen när jag tänker på hur vi var tvugna att stå samlade vid gympasalen och "sörja". Fast ska jag vara ärlig så skrattade jag, redan på den tiden när jag gick i sexan :P. Inte konstigt att USA drabbas av terroristattentat efter allt de utsatt andra länder för. Visst, civila ska aldrig behöva drabbas, men jag sörjer inte 2000 halvrika amerikaner mer än vad jag sörjer alla andra krigsdrabbade människor vars hela liv har varit helveten... enbart pga av USA.

(ha överseende med ev stavfel, jag har druckit öl)

Inga kommentarer: